-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31931 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

چرا خداوند گفته هر كس بيشتر درباره من فكر كند گمراه و منكر وجودم خواهد شد؟ توضيح دهيد.

سؤال شما مضمون روايتي از ابوجعفر ( است مي فرمايند : تكلموا في خَلقِ ا... و لا تَتَكلَّموا في ا... فاِنَّ الكلام في ا... لا يَزدادُ صاحِبَهُ الا تحيرا (از آفريده هاي خداوند سخن بگوييد و از ذات خدا سخن مگوييد زيرا سخن از ذات، ماية سرگرداني بيشتر گوينده است.)(1)

مراد از اين حديث اينست كه تكلم در ذات خداوند تبارك و تعالي ممنوع است مراد رسيدن به كنه ذات باري تعالي و كيفيت وجود باري تعالي است.

و اما نظر كردن در ذات براي اثبات وجود و توحيد و ... غايت ارسال انبياء و آمال عرفا است و قرآن كريم و احاديث شريفه پُر است ازعلم به ذات و كمالات و اسماء و صفات ذات مقدس است. و همين طور حديث ديگر از امامصادق ( كه مي فرمايند : اياكُم و التَّفكُر في ا... كه مراد از تفكر، تفكر در كنه ذات است، كه ممنوع ميباشد.

ولكن حديث شريفي از امام صادق( كه دلالت بر افضليت تفكر در خداوند مي نمايد :

افضلُ العبادةِ ادمان التفكُّرِ في ا... و في قدرتةِ(2) پيوسته انديشيدن درباره خداوند و توانايي او برترين پرستش است.

تفكر در حق و اثبات ذات و تفكر در قدرت و ساير اسماء و صفات است، علاوه بر اينكه مورد نهي نيست بلكه افضل عبادات است.

و از مجموع اين اخبار معلوم مي شود كه تفكر در ذات به يك مرتبه ممنوع است كه آن تفكر در كنه ذات و كيفيت آنست، چنانچه در حديث شريف كافي وارد است : مَن نَظَرَ في ا... كيف هوَ هلَكَ يا آنكه جمع بين اخبار نهي كننده از تفكر در ذات و اخباري كه امر مي كنند به تفكر در ذات اينست كه يك دسته از مردم كه قلوبشان طاقت شنيدن براهين و معارف عاليه را ندارند و استعداد ورود در اين گونه مباحث را ندارند وارد نشوند. چنانچه در روايت كه از علي بن الحسين ( دربارة توحيد پرسيدند فرمود : همانا خداوند مي دانست كه در آخرزمان پاره اي از مردم ژرفانديش خواهند آمد پس خداوند متعال (قل هوا...احد) و آياتي از سورة حديد تا آية (و هو عليم بذات الصدور) را فرو فرستاد، پس هر كس فزون ازآن را اراده كند هلاك شده است.(3)

و اما كساني كه اهل آن هستند براي آنها افضل از جميع عبادات است.



پس تفكري كه ممنوع است، تفكر در كنه ذات الهي است و علّت آنهم عجز فكر بشر است، اما تفكر در صفات و

اسماء الهي يا به تعبيري تفكر در مخلوقات براي شناخت خالق از اهمّ واجبات است.















































ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و مآخذ :

1. اصول كافي، ج1، ص92

2. اصول كافي، ج1،ص55

3. اصول كافي، ج10، ص91

اربعين حديث امام خميني(، ص194 و195

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.